Dalam mengharungi arus transformasi pendidikan ini, salah satu inisiatif awal Projek Agenda Kritikal (CAP) e-Pembelajaran ialah menggubal Dasar e-Pembelajaran Negara (DePAN) untuk menyediakan satu kerangka e-Pembelajaran berkualiti yang sesuai dengan konsep 1Malaysia dan Model Baharu Ekonomi. Dasar e-Pembelajaran ini juga mendukung intipati strategik Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10) dan Agenda Inovasi Malaysia (AIM). Salah satu daripada lima teras strategik yang digariskan dalam RMKe-10 ialah membangun modal insan bertaraf dunia dengan memberi tumpuan kepada 12 Bidang Ekonomi Utama Nasional (NKEA) terutamanya dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) serta perkhidmatan pendidikan.
Dasar e-Pembelajaran IPT digubal oleh Pasukan Projek CAP e-Pembelajaran bertujuan untuk menyediakan pendidikan yang berkualiti pada semua peringkat IPT serta memberi akses yang saksama dan adil kepada rakyat jelata. Ini adalah selari dengan keperluan bidang kritikal e-pendidikan yang dikemukakan oleh National IT Council (NITC, 2010). Dasar dan kerangka e-Pembelajaran telah juga mengambil perhatian dan keperluan Program Transformasi Ekonomi (ETP) di mana lebih 60% dari Entry Point Project (EPP) menggunakan teknologi komunikasi dan maklumat. Keperluan ini lebih ketara akibat proses globalisasi yang dibawa oleh teknologi komunikasi dan Internet terkini.
e-Pembelajaran mempunyai beberapa kepentingan dan ini dapat diterjemahkan kepada beberapa objektif seperti berikut:
- Membangunkan satu repositori dan direktori bahan pembelajaran digital yang boleh diguna pakai oleh semua IPT sekali gus membangunkan budaya berkongsi sumber e-Pembelajaran dan e-Kandungan;
- Membudayakan e-Pembelajaran di IPT untuk membina komuniti pengamal e-Pembelajaran dan penjana e-Kandungan tulen;
- Menyediakan infrastruktur yang sesuai dan mesra e-Pembelajaran;
- Menghasilkan pelbagai e-Kandungan bagi mengukuh pembelajaran dan instruksi;
- Meningkatkan kemahiran staf, pelajar dan pihak berkepentingan melalui e-Pembelajaran; dan
- Menjalankan Penyelidikan dan Pembangunan dalam pedagogi dan teknologi e-Pembelajaran.
No comments:
Post a Comment